

Sølvi Brekklund Sæves, CV
- Utdannet pedagog og skoleleder
- Studerte drama og norsk ved universitetet i Agder
- Videreutdanning i skoleledelse fra BI
- Linjeleder ved Lundheim folkehøyskole
- Pedagog ved NetPed AS
- Lærer ved barneskole
- Kontaktlærer ved ungdomsskole
- Avdelingsleder ved ungdomsskole
- Ansvarlig for spesialpedagogisk oppfølging, mobbesaker, trygt skolemiljø og elevrettede tjenester
- Deltaker på flere kurs i regi av RVTS og Stine Sofie Stiftelse, Habiliteringstjenesten og andre, med temaer som: Hvordan snakke med barn og unge om seksuelle overgrep?, Seksuell voldelig adferd, Barn med autisme, Trygt skolemiljø, Forståelse og forebygging av selvskading og selvmord m.m.
- Tett og hyppig samarbeid med foresatte, organisering og gjennomføring av store og mindre møter
- Ansvar for tverrfaglig koordinering
- Aktiv i politisk ledelse og har ledet velferdsutvalget i hjemkommunen
- Deltaker på EQ-kompetanse ved EQ Institute som fremmer en emosjonsbasert tilnærming til mennesker
"Vær den voksne du vil at barnet ditt skal bli"

Vær den voksne du vil at barnet ditt skal bli, har i mange år vært min ledetråd og et mål å jobbe mot. For meg handler dette om å være det voksne, gode forbildet uansett om man er far, mor, stefar, reservetante, besteforeldre, lærer, rektor, fotballtrener, politi eller prest. Vi voksne skal være slik vi ønsker at barn og unge som vokser opp skal bli.
Hele livet har jeg visst at jeg skulle jobbe tett på barn og ungdom. Jeg ville være en slik voksen som dytter mildt og trygt i riktig retning, med tydelighet og kjærlighet. Da jeg ble mamma ble bevisstheten om hvor enormt viktig alt vi gjør med barna våre er, og ønsket om å ha en positiv innflytelse i barn og unges oppvekst enda sterkere.
Alt dette har jeg med meg i CoPed, og alt dette høster jeg fra når jeg skal hjelpe andre.
Sølvi
Som copedagog tar jeg med meg:
- mer enn 20 års erfaring fra arbeid i skolen og arbeid tett på barn og ungdommer og deres familier
- god kjennskap til skolen som helhet, klasserommet fra innsiden og ulike instanser i tjenesteapparatet
- erfaring i å lede prosesser sammen med foreldre som leter etter løsninger
- kunnskap om barn og unges utvikling og utfordringer, bl.a. skolevegring, fagvansker og sosiale konflikter
- innsikt i et mangfold av problemstillinger med stort spenn i alvorlighetsgrad og omfang
- kunnskap fra flere kurs i å samtale med barn og ungdom og fra egne kurs i å snakke om vanskelige temaer
- lang og personlig erfaring med familieliv som mor til fem egne barn
- innsikt i hva det vil si å ha det tungt fra et år som utbrent og sykemeldt fra jobb
- et sterkt ønske om å støtte, veilede og hjelpe mennesker i utfordrende situasjoner
- hjertet med meg i alle saker, samtidig som jeg ser det hele fra et objektivt og profesjonelt ståsted
- ydmykhet for sårbarheten i vanskelige saker og garantier om at alle henvendelser behandles med stor grad av respekt, fortrolighet og diskresjon
